Evenement
80 jaar Vrijheid: herdenken en vieren
Wandeling 'Sporen van joods leven' - Bezichtiging synagoge - Lezing
11:00 uur: Stadswandeling ‘Sporen van joods leven’ onder leiding van Sallo Roosendaal
Vanaf 11:00 uur is de synagoge open voor bezichtiging, desgewenst onder leiding van een gids
14:00 uur: Lezing ‘De erfenis van de Holocaust: wat kunnen jongeren ervan leren?’ door prof. Marc van Berkel, hoogleraar Holocausteducatie
LEZING
De erfenis van de Holocaust: wat kunnen jongeren ervan leren?
Jongere generaties hebben vaak weinig begrip van de realiteit van oorlog of vervolging. Ze groeien op in een tijd van vrede en veiligheid, waarin het moeilijk is om de grimmige realiteit van gewapende conflicten te bevatten. Toch worden we nog steeds geconfronteerd met de nasleep van historische gebeurtenissen zoals de Holocaust, waarbij onverdraagzaamheid in de vorm van antisemitisme, racisme of vreemdelingenhaat springlevend is.
Marc van Berkel is bijzonder hoogleraar Holocausteducatie, en zal in zijn lezing ingaan op de vraag wat de blijvende betekenis is van de Holocaust voor jongeren anno 2025. Hij zal het belang benadrukken van goed onderwijs over de Holocaust en of dit antisemitisme kan tegengaan. Ook zal hij bespreken hoe de nawerkingen van historische gebeurtenissen zoals de Holocaust nog steeds voelbaar zijn in onze moderne samenleving.
Daarnaast zal Van Berkel ingaan op recente ontwikkelingen, zoals de opkomst van complottheorieën en rechts-populistische bewegingen, en de wereldwijde heropleving van antisemitisme. Hij zal de parallellen trekken tussen het heden en het verleden, en ons uitdagen om na te denken over de lessen die we kunnen trekken uit de geschiedenis. De lezing zal ook ruimte bieden voor interactie en discussie. Het is een uitgelezen kans om te leren van elkaars standpunten en gezamenlijk na te denken over de uitdagingen van onze tijd.
MARC VAN BERKEL
Marc van Berkel is per 1 september 2023 benoemd tot bijzonder hoogleraar Holocausteducatie aan de Faculteit der Letteren aan de Radboud Universiteit. De leerstoel wordt gefinancierd door het Centraal Joods Overleg (CJO) en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Hij doet onderzoek op het kruispunt van historische thema’s en het onderwijs. Hij richt zich hierbij op de Holocaust en de representaties hiervan in het geschiedenisonderwijs door de jaren heen. Door leermiddelen en curricula te bestuderen, door docenten en leerlingen te bevragen, en door docenten te ondersteunen met trainingen of nascholingen, draagt de onderzoeker bij aan de verbetering van Holocausteducatie.
‘Onderzoek, voorlichting, training en mediageletterdheid zijn nodig’, aldus Marc van Berkel. ‘Kennis over de Holocaust neemt af, zowel onder jongeren als onder docenten. Bovendien ontstaan steeds vaker vertekende of gedramatiseerde interpretaties van de Holocaust’. Met zijn onderzoek hoopt hij het historisch besef van docenten en jongeren ten aanzien van de Holocaust te vergroten. ‘De Holocaust was een historische gebeurtenis, maar gaat uiteindelijk over het gedrag van mensen in extreme omstandigheden’.